Wednesday, August 17, 2016

Faktor 11






+

Faktor 11 - viriya Viriya betyder ansträngning eller strävan. En stark person som utövar ansträngning beslutsamt och modigt att förverkliga sina mål. Personer som saknar viriya (ansträngning) är lata, den blygsamma; de har ursäkter i butik. En som skyr arbete eller är rädda för att ta ansvar och en som ger lama ursäkter som att vara för tidigt, för sent, för kallt, för varmt, för hungrig, för full, etc. för att undvika arbete, sägs vara offer för Thina (slöhet) och middha (dvala). Dessa två akusala cetasika är raka motsatsen till viriya. En man med viriya aldrig vacklar, även i ansiktet av svårigheter, svårigheter och problem, är han inte tvekar att offra även sitt liv för att förverkliga sin mål. Till exempel, som Bodhisattva, Prince Janaka, när hans skepp förliste, hoppade överbord djärvt säkerhet och simmade med stor uthållighet, som ska sparas genom en bra Devi. Hans skeppskamrater alla dog medan gråter i rädsla och bad till sina traditionella gudar. De slukas av fiskar och hajar av Prince Janaka simmade orubbligt i sju dagar med ansträngning och observerade uposatha Föreskrifterna hela tiden. Detta är viriya strävan och djärvhet i ansiktet av svårigheter. Fördelen med viriya är uppenbart i det dagliga livet. Regelbundna promenader, jogging, äta rätt vana, personlig hygien, kost och medicinering är goda vanor, som kräver viriya. Endast den uthålliga och inte lata kan öva hälsa disciplin regelbundet till sin egen fördel. Försörja När det gäller handel andmerce, de med viriya kommer på alla sätt överträffa de utan. Den lata kommer alltid att släpa efter i varje aspekt. Se till exempel viriya utländska köpmän och handlare i Burma. De stiger tidigt på morgonen, städa sina butiker, klänning smart och öppna sina butiker punktligt. Däremot flesta Burma handlare är fortfarande i sängen vid denna tidpunkt. De får slött ur sängen med tystlåten ansikten. Det är inte konstigt att de ofta misslyckas i affärer. Hur kan lata människor verkligen blomstra. Den viriya Myanmar Kvinnor Det visar sig att Burma kvinnor tar ledande roller i bransch. Affärsinnehavare är mestadels kvinnor; i basarer och butiker Myanmar kvinnor spelar den aktiva delen. De kan även stödja sina barn och arbetslösa manliga familjemedlemmar med sina inkomster. Men för dem Burma skulle vara ännu mer fördröjs i ekonomin. Det beror på att viriya kvinnor som Burma kan hålla en sådan ställning i världen. Vi kan väl säga att om både män och kvinnor sätter i sina ansträngningar i samma skala, skulle Myanmar vara mer välmående än någonsin. Viriya i utbildning Sorgligt nog Myanmar män är så slö i utbildning som de är i näringslivet. I undersökningsresultaten finner vi att mindre Malese ut med flygande färger än honorna. Inom den högre utbildningen visar uppgifter en relativt låg andel av framgång bland män. En sådan dåliga resultat i det akademiska området är främst på grund av lättja och lättja bland män studenter. Även föräldrar och syskon stödja dem till det bästa av sin förmåga, lever de extravagantly och inte studera med vaksamhet och ansträngning för att återbetala deras vänlighet; brist på viriya är den främsta orsaken. Även om de anger högskolor och universitet om tjugo års ålder, visar sig att ha uppnått lite. I historien kan vi påminna om att kung Tabin-shwe-thi, kung Bayintnaung och Prince Minyekyawswa, var redan i zenit av sin karriär vid mycket yngre ålder; varför de nu inskriven i människors hjärtan. Om så varför är att dagens unga män är inte flitiga och modiga ungdomar som de borde ha varit? De bör vårda mod och viriya och vara hjältar som sina förfäder. Akademisk nivå bland Sangha är en otillfredsställande bland lekmän. Förr i tiden, monastiska utbildning producerat lärd-munkar, lärde författare andpetent Dhamma lärare, bland Sangha. Dessa lärda och kloka Munkar hade alltid tagit rollen som lärare av folket. Några av dem blev rådgivare till kungligheter. Från och med idag, om utbildningsreformer görs i takt med tiden kommer Sangha kunna t o återuppta den prestigefyllda roll som lärare i lekmän. För närvarande finns inga sådana försök görs och så höga status Sangha har försatt drastiskt; kloster kan inte ens REIT nya studenter eller medhjälpare. Följaktligen, Sasana själv är bunden till sjunka från år till år. Orsakerna till en sådan nedgång behöver ingen utarbetandet här. För att sammanfatta, kortslutnings vi står inför i den ekonomiska, sociala, hälsa och utbildningsområdet är främst på grund av bristande viriya. Det är onödigt att säga att Buddha uppnått Allvetenhet Sabbannuta Nana och blev upplyst på grund av sin unika viriya. Även efter att uppnå Buddha, Gotama Buddha flitigt lärt sin dhamma för fyrtiofem år i rad. Han lärde alltid alla levande varelser att känna thes första och öva e pathes andra; båda behöver viriya. Han sade, & quot; Vayametheva puriso - e män är alltid stark; Na nibbindeyya pandito - den vise aldrig loj & quot;. Låt oss reformera oss själva Idag är många så kallade buddhist i Burma är benägna att ignorera den ädla Buddhas lära om fördelarna med viriya (uthållighet). Å andra sidan troende av andra religioner gör sitt arbete med stor möda och skörda rika skördar att njuta av hög levnadsstandard. Faktum är att de följer de råd och förmaning Buddha när det gäller som viriya. Därför de är män med stor rikedom och inflytande i enlighet med Buddhas lära. Vi Buddhist ser bara tillbaka till våra ära och misslyckas med att uppnå något betydande; Vi är stolta över våra tidigare framgångar i historien. Vi måste också arbeta hårt för att vara en utvecklad nation. Det är nu hög tid att byta ut inställning till livet och vara flitig och flitig. Kom ihåg ord Buddha: & quot; viriyavato kim nama kammamno sijjhati - en person med viriya, är ingenting omöjligt & quot;. Även om vi har betonat betydelsen av viriya bör vi påminna våra läsare att vi menar bara & quot; ansträngning med intelligens "och inte" förgäves, värdelös ansträngning & quot ;.


recherchertoulon5.blogspot.com


No comments:

Post a Comment