Wednesday, July 13, 2016

Lär dig att köra bil med en manuell växellåda






+

Lär dig att köra bil med en manuell växellåda Obs! För att se video av några av nedanstående förfaranden, besök videosida Standardshift. Frågestund med Race Driver Gary Sheehan Gary Sheehan är vår hemvist racerförare, och han har nådigt gått med på att delta i en frågestund här på standardshift. Gary har varit bakom ratten i många olika typer av racerbil, från öppna motorcyklister att FWD supacts, så detta är en stor möjlighet att få en fråga besvarad på ett brett spektrum av racing och kör ämnen. Vill du veta mer om hans bakgrund? Kolla in hans bio vid Gary Sheehan /? Page_id = 2. Innan du börjar. Vi har alla sett dem på vägen, kapning och motorstopp när man lär sig hur man kör pinne. Denna guide har utformats för att ta del av smärtan och förlägenhet ut ur processen. Det är dock ingen ersättning för att ha apetent standard shifter sitter bredvid er som inte har något emot dig bär kopplingen på hans eller hennes bil bara lite. Att veta hur man kör en bil innan angripa konsten att driva en manuell växellåda är en mycket rmended, men behöver inte, idé. Behöva oroa sig för att flytta och vad din vänstra fot gör är störande nog vara ufortable bakom ratten oavsett vilken överföring bilen har gör det ännu värre. Området där du först praxis bör vara platt, utan obsctions och uppenbarligen har ingen fordonstrafik eller fotgängare. Sitter i bilen När man sitter i bilen, se till att du sitter tillräckligt nära för att skjuta kopplingen, den vänstra pedalen, hela vägen till golvet. Växel bör vara inom räckhåll också. Ta dig tid att bekanta dig med växlingsmönstret innan du behöver för att hålla ögonen på vägen. Den typiska inhemska och japanska manuell växlingsmönster har fem växlar framåt arrangerade i en H-mönstret, med 5 vara ensam av till höger och uppåt och omvänt är att den längst till höger och ner. En sexväxlad skulle vara liknande med undantag för tillsatsen av 6: e växeln direkt nedanför 5th. Vissa europeiska bilar har vända uppåt eller nedåt till vänster, med en skift lockout som består av att dra upp på växel boot innan du kan komma in i det. Neutral är i mitten när du kan vicka växel fram och tillbaka. I likhet med N på en automatisk, kopplar det motorn från hjulen så att du kan rev motorn fritt och bilen att rulla om det är på en kulle. Starta bilen När du är i afortable sittställning och är bekant med placeringen av kopplingen och skift, dubbelkolla att se till att parkeringsbromsen (spak precis till höger om förarsätet) ställs in och sätta bilen i friläge genom att trycka ner kopplingen och lägger klubban i neutralläge. Du kommer att kunna flytta växelspaken tillbaka i tillbaka genom hela dess horisontella rörelse medan du är i neutralläge, något du kan märka i ett par relativt nyligen VWmercials. Skjut kopplingen till golvet igen och starta bilen. Även om motorn willn i neutralläge, moderna bilar har en lockout inaktivera möjligheten att starta bilen om kopplingen är helt intryckt. När bilen startas, låt kopplingen upp långsamt, bara se till att bilen är verkligen inte i växeln. Att vara på en plan yta, kan du gå vidare och lossa parkeringsbromsen på denna punkt; Det finns ingen anledning att ha din högra fot på bromsen som vanligt på vägen. Nu börjar det roliga, och åsikter isär! Börja röra! Den metod som har varit mest framgångsrika här på Standardshift har varit ingen gas metod. Inte använder gasen alls medan inkoppling av kopplingen på ettans växel verkar hjälpa människor ledtråd i snabbare till friktionspunkten för kopplingen, alla viktiga punkt där de flesta av motoreffekten går från tomgång fritt överföra genom överföring och sedan till hjulen. Detta varierar från bil till bil. Friktionspunkt kan kännas med bilen börjar röra sig, och motorvarvtal falla vanligtvis tillsammans med bullret från motorn. Detta är också den punkt att många nybörjare låter kopplingen ut för snabbt, vilket resulterar i motor släpa och bilen bucking. Oroa dig inte, vid en sådan låg hastighet, kommer ingen allvarlig skada uppstå på bilen, bara en nick till din stolthet. grattis! Du gjorde bara den tuffaste delen av att köra en handbok, med början från en stående stopp! Öva detta några gånger tills du kan smidigt få bilen rör sig utan bilen släpa och utan att röra gaspedalen. Gå snabbare. Nästa steg är att lägga gasen till ekvationen, så att du kan starta från ett stopp vid en normal hastighet. Gör samma sak som du gjorde tidigare med din vänstra fot på kopplingen, när du börjar nå friktionspunkt, försiktigt tillämpa vissa gas gör att du kan släppa kopplingen snabbare tills det är helt inkopplad. Ju snabbare du använder gas, desto snabbare kan du släpper kopplingen. För att byta ut den 1 till 2: a och något högre växel, bara slå kopplingen och få smidigt på gasen när du släpper kopplingen. Du kan släppa ut kopplingen mycket snabbt inparison till första växeln, eftersom hjulen rör sig redan. När det gäller när man ska flytta, de flesta om inte alla manualer bil ger rmended växlingspunkterna. De flesta bilar har också varvräknare, revving inom ettusen RPM till redline och sedan snabbt flytta in nästa växel vanligtvis ladorna bästa prestanda, medan den bästa ekonomin kan fås genom att skifta på 3K RPM eller 15 km / h per växel. Det bästa är att be den enskilde att hjälpa dig eller be andra som driver den speciella typ av bil personligen eller på nätet om vad som fungerar bäst med ditt fordon. Parkeringsbroms En vana som man måste vänja sig vid är alltid att dra åt parkeringsbromsen vid parkering, särskilt på kullarna. Till skillnad från automatik, finns det ingen låsta parkeringsposition med en manuell växellåda, endast den inre friktion nonnning motorn. Se till att du dra åt parkeringsbromsen först och låt upp på bromsen för att se till att den är inkopplad helt, sedan lämna växelspak i omvänd eller 1. nedväxling


fortsetzunggerman.blogspot.com


No comments:

Post a Comment